My sufrażystki…

layout.inddTak się zastanawiam nad solidarnością kobiet. Taką na co dzień, a nie deklarowaną. Taką w życiu, a nie z kart książek. Solidarność, takie ładne słowo.

Czy kiedyś, np. na początku XX wieku, kobiety były bardziej solidarne ze sobą? Przykład ruchu sufrażystek pokazuje, że idea solidarności przekłada się na praktykę życia; można zmieniać świat, jednocząc się wspólnie pod hasłem politycznego i społecznego wyzwolenia kobiet.

My, sufrażystki, mamy do spełnienia wielką misję – największą misję, jaką znał do tej pory świat. Polega ona na wyzwoleniu połowy rasy ludzkiej i ocaleniu w ten sposób reszty ludzkości.

Od tej wypowiedzi minęło ponad sto lat… Emmeline Pankhurst wygłosiła te słowa podczas meetingu w Albert Hall 17 października 1912 roku.

Dzisiaj, czyli 15 lipca, Emmeline Pankhurst (1858-1928) – działaczka i przywódczyni ruchu angielskich sufrażystek – obchodziłaby swoje urodziny. W Wielkiej Brytanii na jej cześć obchodzony jest dzień Emmeline Pankhurst. Oczywiście przy tej okazji pojawiły się nowe informacje o filmie Sarah Gavron pt. Sufrażystki. A ja polecam nieco starszy i nie fabularny, film BBC o sufrażystkach (3 części):

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii CYTATY, POLECAM! i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

