Staniki na pomoc… i Marta Konarzewska…

Wczoraj FB doniósł, że kobiety w Polsce zebrały się i zrobiły akcję dla kobiet z Burkina Faso, akcja nosi tytuł Sekretna misja kobiet. Kliknęłam w link…

Z pierwszego akapitu artykułu dowiedziałam się, że Sekretna misja kobiet dotyczy akcji zbierania bielizny, czyli majtek i staników, dla kobiet w Burkina Faso. Polki (sic!, a nie kobiety w Polsce) bardzo się zaangażowały. Dlaczego jednak akcja nosi tytuł sekretna? Ano, to proste: słowo „majtki” i tam, i tu wypowiada się ze wstydem.

Nie wiem, jak jest w Burkina Faso z wypowiadaniem słowa „majtki”. Mogę się tylko domyślać. Wiem jednak co nie co o sytuacji w Polsce i mhm, co jest nie tak ze słowem „majtki”?

No właśnie, zdałam sobie sprawę, że w sklepie z bielizną nigdy nie usłyszałam słowa „majtki”. Mówi się o „figach”, „szortach”, „stringach”… O „majtkach”, nie słyszałam. Jeżeli już, to o „majteczkach”!!!! Nieco lepiej jest już ze stanikiem. Choć znowu, wersja „staniczek” pojawia się o wiele częściej.

Zatytułowałam wpis „Staniki na pomoc” nie bez powodu. I nie chodzi tu tylko o bieliźnianą akcję, chodzi o coś jeszcze. O akcję, swego rodzaju manifest Marty Konarzewskiej na sobotniej Paradzie Równości. Działaczka LGBT została wyproszona z Parady, bo… nie miała na sobie stanika. Miała za to oklejone sutki. Za to, że „pokazała” się bez stanika, została posądzona o „nieobyczajność”. Po raz kolejny kobiece piersi, kobiece ciało w ogóle, okazało się czymś wstydliwym, czymś co trzeba zasłaniać… Czy kobieta = wyłącznie seksualność? Zdaniem organizatorów Parady Równości 2015 kobieta nie może decydować o sobie, a jej piersi to sprawa publiczna. Okazuje się, że kwestia kobiecej bielizny, sprawa majtek i staników, ma bardzo szeroki wymiar.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii ŻYCIE i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

