Caitlyn Jenner. Nie jestem przeciw, ale…

… coś mi się tu nie zgadza. Caitlyn Jenner na okładce Vanity Fair nie robi na mnie wrażenia wyzwolonej kobiety, co to właśnie odważyła się głośno powiedzieć: tak, jestem kobietą! Robi za to wrażenie kobiety, jaką chcą widzieć mężczyźni, ideał męskich (i mocno tradycyjnych!) wyobrażeń – pełny makijaż, ubranie odsłaniające biust, długie włosy… Czy Caitlyn nie wygląda jak kolejne wcielenie ikony pop-kultury lat 50. XX-wieku?

Wizerunek, jaki przedstawia Caitlyn Jenner na okładce popularnego pisma więcej ma wspólnego z konwencjonalnym wizerunkiem kobiety w społeczeństwie patriarchalnym, niż z wizerunkiem kobiety, który właśnie doświadcza emancypacji.

Sorry, ale to, co wywalczył feminizm w jednej chwili zostało zakwestionowane. Popularność Jenner i podziw dla niej, jaki głoszą kobiety, moim zdaniem pokazuje, że backlash ma nową twarz. Kobiety trans wybierając wizerunek, taki jak Jenner – świadomie lub nie – przywracają stary, seksistowski pogląd na kobiety.

Caitlyn Jenner ma prawo wyglądać jak chce, ma prawo być taką kobietą, jaką chce, ale z pewnością nie ma to nic wspólnego z moją tożsamością. Tożsamością kobiety, która odkąd pamięta, musiała znosić przykre uwagi a nieraz i upokorzenie, bo nie chciała przypominać obrazka, jaki dzisiaj prezentuje Jenner na okładce VF.

Dziękuję, że trafiłam na tekst What Makes a Woman? ELINOR BURKET. Od razu mi lepiej…

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii POLECAM!, ŻYCIE i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

