Teaching to Transgress…

… Uczenie – radykalne działanie polityczne?

Bardzo się cieszę na dyskusję pod tym tytułem, bo już samo wyrażenie Teaching to Transgress wiele obiecuje.

teachingTeaching to Transgress to tytuł debaty, która odbędzie się 25 maja w Instytucie Filozofii UW. Przede wszystkim jednak Teaching to Transgress to tytuł książki bell hooks, jak widać cenna inspiracja do dyskusji o… chciałam napisać praktykach i metodach uczenia, ale może tu bardziej chodzi o doświadczenia, zarówno uczenia, jak i uczenia się.

Na pewno już nie raz o tym wspominałam, że edukacja w ujęciu bell hooks to praktykowanie wolności, czyli – jak można przeczytać w jej książce prawie na każdej stronie – proces nabywania krytycznej świadomości, proces prowadzący do emancypacji i samoupodmiotowienia. Brzmi ładnie, brzmi pedagogiczne… Tylko, jak to realizować w praktyce?

Od 10 lat uczę. Prawie codziennie mam kontakt ze studentami, a szczególnie ze studentkami. I za każdym razem, kiedy idę na zajęcia wciąż mam w głowie jedno pytanie (życzenie?): co zrobić, żeby mój przekaz był dla nich bodźcem… żeby przemówiły, usłyszały swój głos…

W idei Teaching to Transgress głoszonej przez bell hooks nie chodzi o budowanie akademickiej wspólnoty mówiącej jednym, zgodnym (moim!) głosem, ale o demokratyczną przestrzeń… otwartą, niezdefiniowaną, egalitarną. Przestrzeń do dyskusji. Przestrzeń pt. Speak your voice. Albo: Speak your mind.

Ale z tym mówieniem własnym głosem jest trudno. Sama wciąż się tego uczę. To ciągły proces. Jest trudno, bo tradycyjna szkoła oducza wiary w siebie i własny potencjał. A przecież uczeń/uczennica to nie tabula rasa! Nie chcę jednak skupiać się teraz na krytyce systemu edukacji. Za mało czasu, za mało miejsca. Teraz ważne jest dla mnie pytanie o to, jak uczyć w warunkach kompletnie niesprzyjających edukacji jako praktyce emancypacji…

O spotkaniu Teaching to Transgress dowiedziałam się ze strony Feministycznego Nowy Materializm. Na ich fanpage’u znalazłam link do stowarzyszenia ATGENDER (The European Association for Gender Research, Education and Documentation), gdzie zamieszczono bardzo bogaty zbiór materiałów poświęconych idei Teaching to Transgress. Polecam.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii AKADEMIA i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

