O fotografii

arbusTak się składa, że dzisiaj spędziłam kilka godzin na czytaniu esejów Susan Sontag ze zbioru O fotografii. I kolejny raz trafiam na wątek Diane Arbus. Jakiś czas temu obejrzałam film „Fur” z Nicole Kidman w roli Arbus (film na podstawie biografii napisanej przez  Patricię Bosworth).

Sontag pisze o Arbus w eseju Ameryka widziana na fotografiach, niejasno; pisze dość krytycznie, przynajmniej początkowo miałam takie wrażenie. Jednak przede wszystkim pisze wnikliwie, pisze tak, że chce się czytać… I dużo w tym pisaniu celnych uwag i spostrzeżeń, np. o braku współczucia, jaki Sontag widzi w postawie Arbus fotografującej to, co wydaje się brzydzić białą Amerykańską klasę średnią, co niepopularne i niemodne (bohaterowie jej zdjęć nie pojawiają się przecież na okładkach pism). Arbus – pochodząca z zamożnej klasy średniej – fascynuje inność, akceptuje ją, akceptując bohaterów swoich zdjęć, a jednak… nie przeżywa cierpień swoich bohaterów, tak przynajmniej pisze Sontag. W tej postawie jest coś niepokojącego. I Sontag próbuje opisać niepokój Arbus.

DIANE ARBUS – THE PHOTOGRAPHIC WORK

Zwiastun filmu Fur:

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii FILM, KSIĄŻKI i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

