Louise Bourgeois

Jeżeli chodzi o mnie, to świętowanie uważam za zakończone. Wracam do pracy, do pisania. A jest dobra okazja: kalendarz.

Dzisiaj 25 grudnia przypada rocznica urodzin Louise Bourgeois (1911-2010), rzeźbiarki, która w swoich pracach często odwoływała się do motywu tkania i sieci. Na stronie MoMA można poznać bliżej biografię artystki oraz obejrzeć ok. 4 tysięcy zdjęć jej prac, wśród nich m.in. Matkę, czyli  jedną z najbardziej znanych rzeźb Bourgeois, ponad 9-metrowego pająka ze stali i marmuru.

W moim świecie Bourgeois zaistniała dość późno, paradoksalnie zainteresowałam się jej sztuką w dniu, w którym zmarła… Niedługo potem, pewnego deszczowego dnia, odwiedzając Zachętę, zakupiłam kilka pocztówek. Na jednej z nich jest Pająk, akwarela Bourgeois z 1994.

Zaciekawił mnie wątek Arachne. Dlaczego pająk? – pytałam. Odpowiedź okazała się prosta: pająk to dla rzeźbiarki metafora matki. Metafora bezpieczeństwa… „Pająk” to oda do matki – wyjaśnia.

Skąd to wiem? W 2008 roku powstał film Pająk, kochanka i mandarynka (reż. Amei Wallach, Marion Cajori) z udziałem i o Louise Bourgeois. Mówi tam m.in.: Zawsze czułam, że moja rzeźba jest bardziej mną niż moja fizyczna obecność…

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii FILM, POLECAM! i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

