13 grudnia

Tamtego grudnia nie pamiętam. Miałam wtedy cztery lata. Wszystko, co wiem o 13 grudnia 1981 r., pochodzi od innych. I niestety to jest nie tylko zapośredniczona, ale i dość zdawkowa… Na lekcjach historii nie uczono mnie o wprowadzeniu stanu wojennego.

Trudno mi pisać o rocznicy 13 grudnia… Mogę przywołać kilka cytatów, kilka faktów, które zasłyszałam, ale właściwie po co mam to robić? Czy będę w tym wiarygodna? Przywykłam patrzeć na świat poprzez pryzmat własnej biografii, a w tym przypadku, moje doświadczenie biograficzne nic mi nie podpowiada. Nie mogę więc patrzeć na 13 grudnia z punktu widzenia kogoś, kto przeżył, mniej lub bardziej świadomie, tamten okres; kto pamięta Jaruzelskiego gadającego w telewizorze albo czołgi na ulicach, albo coś jeszcze. Jednocześnie moje historyczne nastawienie do przeżywania teraźniejszości każe mi zatrzymać się przy dzisiejszej rocznicy i zapytać innych, czy i jak zapamiętali grudzień 1981.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii ŻYCIE i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

