Goldberg w Dwutygodniku o RadFem i…

Zajrzałam ostatnio na stronę Dwutygodnika, a tam recenzja filmu Zbliżenia w reż. M. Piekorz (o filmie w następnym wpisie) oraz tekst o RadFem, gender, transeksualist(k)ach. Tekst dotyczy dyskusji, jaka toczy się (w USA) między radykalnymi feministkami i osobami transpłciowymi, a jej sedno sprowadza się do pytania: kto może (a kto nie) mówić o sobie per kobieta i co za tym idzie, kto może (a kto nie) korzystać z przestrzeni publicznych przeznaczonych dla kobiet. RadFem nie zgadzają się, aby osoby transpłciowe były traktowane tak samo jak one, czyli osoby urodzone jako kobiety.

Artykuł napisała Michelle Goldberg, autorka niedawno wydanej w Polsce książki Wojny reprodukcyjne. Płeć, władza a przyszłość świata (Owca).  Goldberg przytacza wypowiedz Robin Morgan (Sisterhood Is Powerful), która swego czasu powiedziała:

Nie będę mówić «ona» o kimś rodzaju męskiego; mnie prawo do miana «kobiety» dały trzydzieści dwa lata cierpień i walki o przetrwanie w androcentrycznym społeczeństwieJeden spacer ulicą, pięć minut nagabywania (które może sprawiać mu przyjemność) i raptem męski transwestyta ma czelność, ma czelność sądzić, że zrozumiał nasz ból? Nie, w imię naszych matek i nas samych, nie wolno nam nazywać go siostrą.

Ja chyba rozumiem, co Morgan mówi…  ale… chyba nie powiedziałabym tak mocno.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii KSIĄŻKI, POLECAM!, ŻYCIE i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

