Bunt ciała, czyli…

tytuł książki Alice Miller. Ostatniej, przetłumaczonej na polski (czy się mylę?) książki Miller.

Alice Miller urodziła się w Polsce, jako Alicja Rostowska, w 1923 roku. Jako dziecko przeżyła Holokaust. Po II wojnie światowej wyemigrowała do Szwajcarii, gdzie na Uniwersytecie w Bazylei – w 1953 roku – uzyskała doktorat z pogranicza filozofii, psychologii i socjologii (może ktoś dotarł do tematu jej dr???). Potem, przez 20 lat, pracowała jako psychoterapeutka w Zurychu. No i pisała. Pisała o dzieciństwie naznaczonym przemocą. Napisała 13 książek. W 1999 r. odwiedziła Polskę. Udzieliła wtedy wywiadu Annie Bikont.

A ja właśnie czytam Jej Bunt ciała. Na jednej ze stron, bodaj 16, zatrzymałam się dłużej. Miller pisze tam, że warunkiem wyzdrowienia, szczególnie w kontekście uwolnienia się z ran dzieciństwa, nie jest – jak często głoszą terapeuci – przebaczenie (rodzicom). Jej zdaniem: Przebaczenie nigdy jeszcze nie spowodowało wyzdrowienia… Poczułam jakąś ulgę czytając te słowa. Coś wreszcie uspokoiło się we mnie.

Strona Alice Miller: www.alice-miller.com

 

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii KSIĄŻKI i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

