Filipina, „dobra Pani z Janisławic”

17 września 1847 roku urodziła się Filipina Płaskowicka. „Natknęłam” się na nią jakiś czas temu, szukając korzeni Kół Gospodyń Wiejskich. Okazuje się, że to właśnie Płaskowicka jest założycielką pierwszego na ziemiach polskich KGW, dokładnie we wsi Janisławice pod Skierniewicami.

Wrzuciłam nazwę wsi do wyszukiwarki internetowej. I tak, Janisławice to wieś w województwie łódzkim, a Płaskowicka to „dobra Pani z Janisławic„. Przybyła tam ok. 1877 roku jako nauczycielka ludowa. Budynek, o którym pisała, że jest ruiną obrośniętą chwastami, dzięki jej staraniom, po jakimś czasie stał się szkołą, do której – po trzech miesiącach funkcjonowania – chodziło 70 uczniów. W tej samej szkole odbywały się spotkania kobiet, Koła Gospodyń Wiejskich.

Płaskowicka przebywała w Janisławicach do sierpnia 1878 roku, kiedy to została aresztowana za działalność konspiracyjną i osadzona w Cytadeli Warszawskiej. Zmarła, bądź pod koniec 1880 lub na początku 1881 roku, w drodze na Syberię, gdzie została zesłana.

Dzisiaj imię Filipiny Płaskowickiej nosi szkoła podstawowa w Janisławicach. Nie znalazłam, niestety, żadnych informacji, czy działa we wsi koło gospodyń wiejskich.

Historię Płaskowickiej opisała Dioniza Wawrzykowska-Wierciochowa w książce Płaskowicka (1979).

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii KSIĄŻKI, POLECAM! i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

