Hannah Arendt

H_AJakiś czas temu udało mi się obejrzeć film Margarethe von Trotta. Piszę „udało” mi się, bo w Warszawie film był wyświetlany zaledwie w trzech kinach i przez bardzo krótki okres czasu. Mnie się udało obejrzeć Hannah Arendt w ramach seansu dla seniora w kinie Luna. Powiem szczerze, gdybym tylko miała okazję zobaczyć ten film ponownie, poszłam śmiało. Problem w tym, że nie mam gdzie….

Film opowiada o pewnym wycinku życia Arendt; okresie, kiedy na początku lat 60. XX wieku uczestniczyła w procesie Heinricha Eichmanna w Jerozolimie, a potem pisała reportaż dla dziennika „The New Yorker”. Ten reportaż stał się zapowiedzią książki Rzecz o banalności zła.

Historia nakręcona przez Margarethe von Trotta (reżyserka wcześniej zrobiła film o Róży Luksemburg) odsłania nie tylko kulisy powstawania książki Arendt, ale również (a może przede wszystkim) pokazuje świat jej autorki. To świat, w którym historia – ta powszechna, jak i własna biografia – nie należą do przeszłości, ale są częścią teraźniejszości, przeżywanej, analizowanej, zawsze obecnej. Sposobem Arendt na życie, pomimo traumy wojny i Holocaustu, jest stały wysiłek intelektualny, nie ucieczka od pamięci, ale próba zrozumienia… Zresztą, jej słynne zdanie „Ich will verstehen” pada również w filmie.

Barbara Sukowa, która wcieliła się w rolę tytułową jest piękną Hannah Arendt. Jej zaciąganie się papierosem, czy w ogóle palenie, w tym akurat przypadku, wydaje się czymś nieodzownym, koniecznym dla zachowania autentyzmu postaci.

Niezwykle urzekające i wymowne były dla mnie szczególnie te sceny, w których Arendt jest sama; z papierosem w ręku, zamyślona i pogrążona we własnych myślach i wspomnieniach, leży na kanapie/łóżku, oddycha ciężko i spokojnie, mijają sekundy, a dym z papierosa wypełnia pokój…

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii FILM i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

