Audre Lorde

Sister Outsider: Essays and Speeches

Sister Outsider: Essays and Speeches

Jak co dzień rano również i dzisiaj nadrabiałam zaległości facebookowo-informacyjne z dnia poprzedniego.

Dowiedziałam się m.in., że 18 lutego – w dniu urodzin Toni Morrison – przyda rocznica urodzin Audre Lorde. Trafiłam na jej piękny tekst pt. Nie zdemontujesz domu pana przy pomocy jego własnych narzędzi w tłumaczeniu Katarzyny Szumlewicz.

Tekst, a właściwie przemowa, pochodzi z 1979 roku (z konferencji „Druga Płeć”) i jest głosem Lorde, jej upomnieniem się o te kobiety, te feministki, które – podobnie jak ona – nie wpisują się w model „biała, heteroseksualna, z klasy średniej”. Jej osobista wypowiedź ujawnia, że seksizm i dyskryminacja nie omijają konferencji poświęconej kobietom. Zdarzają się. Dlatego też Lorde apeluje do kobiet, ale nie o tolerancję, czy przymykanie oka na różnice, przeciwnie, apeluje o uznanie różnic między kobietami. To różnice bowiem stwarzają szansę na realne współdziałanie kobiet.

Dla Lorde różnica jest materią, która stanowi siłę kobiet. Nie musi być wcale powodem podziałów, ale może być fundamentem wspólnoty. Brzmi pięknie? To podaję cytat: Wszelako wspólnota nie musi oznaczać pozbycia się naszych różnic ani tym bardziej żałosnego zapewniania, iż one nie istnieją.

Wierzę w te słowa.

Audre Lorde – 1934-1992.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii POLECAM! i oznaczony tagami , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

