Nazywam się Miliard – One Billion Rising Poland

oneNazywam się Aneta… i JESTEM przeciwko przemocy wobec dziewcząt i kobiet. I choć czuję się częścią ruchu Nazywam się Miliard – One Billion Rising Poland, nie opowiem „krótkiej” historii o moim doświadczeniu z dzieciństwa czy młodości. Nie wrzucę jej na FB.

Przełam wstyd i PRZEMÓW! – to hasło widzę ostatnio dość często. Jest mocne, ale nie trafia do mnie. Nawołuje do czegoś słusznego, ale nie daje wskazówek, jak to zrobić. To znaczy: jak przełamać wstyd i jak przemówić. Samo wezwanie to dla mnie za mało. Za mało…

Dobrze wiem, że wstyd stanowi wielką blokadę dla kobiet, które doznały przemocy. Tak wielkiej, że cały świat wobec tego wstydu wydaje się małą drobinką piasku. I dlatego w miejscu nawoływania do przełamania wstydu, wolałabym widzieć pomoc, jak ten wstyd rozbrajać. Krok po kroku, dzień po dniu. Jak przemawiać sama do siebie. Jeśli tego nie ma, Przełam wstyd i PRZEMÓW!  jest dla mnie zadaniem nie do wykonania. Jest nieosiągalne.

Dopisek 08.02.2014:

Mam jakiś niedosyt, jakieś wątpliwości… bo czy w moim przypadku to rzeczywiście wstyd był/jest tym głównym motywem milczenia (nie-mówienia o doświadczeniach przemocy)? Nie. To nie wstyd, a na pewno nie tylko. To raczej lęk. Zdecydowanie. Lęk nie tyle przed ekspozycją na (kolejne) zranienie, co przed pamięcią. Pamięć jest nośnikiem lęku.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii ŻYCIE i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

