Chwile wolności

vw1Pamiętam bardzo dobrze moment, kiedy kupiłam dziennik Virginii Woolf pt. Chwile wolności. To było tego samego roku, w którym obroniłam doktorat. Latem przeczytałam biografię Woolf, napisaną przez Quentina Bella i natychmiast zapragnęłam sięgnąć po dziennik, o którym siostrzeniec Virginii często wspomina w swojej książce. Zbierałam pieniądze kilka miesięcy, bo cena dziennika wydawała mi się nieprzyzwoicie wysoka – 80 złotych! Kiedy już uzbierałam całą sumę, odważnie weszłam do pewnej warszawskiej księgarni, gdzie „miała” czekać na mnie Ona. Od razu podeszłam do półki z nowościami. I… doznałam poczucia ogromnego nieszczęścia! Misery! „Mojej” Virginii, tej, która była tu jeszcze kilka dni temu, na którą tyle już razy patrzyłam, którą dotykałam i wielbiłam od tygodni, teraz, właśnie teraz, nie było! Jak to?!?!

Rozpacz jednak nie trwała długo. W księgarni po przeciwnej stronie ulicy mogłam spełnić swoje marzenie. I spełniłam. Chwilo wolności trwaj! 🙂

Teraz, przy okazji i bez okazji, zerkam na „moją” Virginię, uśmiecham się i… czytam kiedykolwiek zapragnę. Na przykład dzisiaj, o! taki znalazłam fragment:

Poniedziałek 26 stycznia 1920

Dzień po moich urodzinach; mam już zatem trzydzieści osiem lat. Cóż, nie ulega wątpliwości, że jestem teraz dużo szczęśliwsza, niż kiedy miałam lat dwadzieścia osiem; i szczęśliwsza dzisiaj niż wczoraj, jako że dziś po południu wpadłam na pomysł nowej formy dla nowej powieści….

(Chwile wolności. Dziennik 1915-1941)

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii KSIĄŻKI i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

