Adela… filmy filmy!

adeliNie wspominałam jeszcze, że w listopadzie udało mi się obejrzeć dwie ważne premiery tego roku: Życie Adeli. Rozdział 1 i 2 oraz Historie rodzinne.

Pierwszy z filmów, głośny i festiwalowy, obejrzeć chciałam głównie z powodu tej „głośności”. Drugi – kameralny dokument – przyciągnął moją uwagę nie tylko zachęcającym zwiastunem, który zobaczyłam przy okazji jakiegoś innego pokazu, ale również samym tytułem. I w obydwu przypadkach wyszłam z kina z poczuciem, że warto było tam się wybrać. Nie znaczy to jednak, że mam jasność w temacie Adeli. Nie mam.

Pewną jasność mam, jeśli chodzi o „niebieski”. Na pewno nie zgadzam się, że Le bleu est une couleur chaudeprzeciwnie, cierpienie Adeli mówi coś zupełnie innego: Blue is the coldest colour.

Życie Adeli nie zainteresowało mnie na sposób socjologiczny, bo też wcale nie kusiło mnie, by dopatrywać się w historii Adeli i Emmy banalnych kalek związku heteroseksualnego. One były i co więcej, były bardzo wyraźne. Dlatego też odpuszczam je sobie, bo wiem, że skupiając się na nich, odarłabym „Adelę” z innych, moim zdaniem ciekawszych, a z pewnością bardziej nieoczywistych i nieuchwytnych (przynajmniej dla mnie) ścieżek odbioru. Na przykład samej kwestii kobiecości…

Z tą kobiecością w Życiu Adeli jest jakiś kłopot. I nie wiem, czy tylko ja widzę problem, czy to może problem samego reżysera? Wg mnie Abdellatif Kechiche pokazał kobietę i kobiecość jednowymiarowo – poprzez jej seksualność, co prawda, bardzo rozległą, jeżeli chodzi o zakres. Jednak… to wcale nie Adela odgrywa główną rolę w filmie. Mam wrażenie, że tutaj ciało (kobiety!) równa się seks. Choć zarazem – co widać wyraźnie – seks to nie tylko ciało.

A więc? Nie mam jasności w temacie Adeli. I wcale nie jestem pewna, czy to w ogóle film o kobietach…

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii FILM i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

