N jak… Żmichowska

Zastanawia mnie… dlaczego pedagogika nigdy głośno nie upomniała się o Narcyzę Żmichowską?

NZ_KPrzecież Żmichowska to przede wszystkim pedagożka, to nauczycielka i działaczka, kobieta walcząca o emancypację i prawo do edukacji innych kobiet. Kształciła się w Instytucie Guwernantek. Później pracowała ucząc młode dziewczęta. Obmyślała programy kształcenia, zakładała szkoły, organizowała poganki dla dziewcząt… Krytykowała „system pedagogiczny” Klementyny z Tańskich Hoffmanowej… Jej pisarstwo zawsze miało mocny wydźwięk pedagogiczny, społeczny i emancypacyjny. Cokolwiek robiła, bliski był jej los kobiet. A Entuzjastki? A jej zaangażowanie w kwestie kobiece? No przepraszam, czy to nie jest pedagogika?

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

