Z jak ZOFIA

Zofia Nałkowska – 10 listopada 1884-17 grudnia 1954.

Ze wszystkich jej dzienników najczęściej i najchętniej sięgam po tom pierwszy. W 1899 roku Zofia ma 15-ście lat i jest bardzo rezolutna. Wierzy swoim zmysłom. Krytycznie patrzy na świat, a co widzi nie podoba jej się, zwłaszcza, gdy dotyczy nierówności płci. I tyle w niej emocji! Za kilka lat głośno wypowie: Chcemy całego życia!, póki co jednak, zbiera myśli, spisuje je, zastanawia się. Jest nieco egzaltowana, ale przecież przygotowuje się do zawodu pisarki. I ma odpowiednie narzędzia: odwagę, inteligencję… ma papier. Ma dziennik.

Oto krótki fragment wpisu Nałkowskiej  ZN_D1z dnia 5.XI.1899 r.:

Świat dzieli się na smutną szlachetność i rozkoszny brud. Kobiety mają do wyboru tylko jedno lub drugie, mężczyznom wolno przechodzić od jednego do drugiego. Tylko to. I to jest ta rzecz, której nie mogę znieść jak największej niesprawiedliwości. 

Nierówne są szanse w walce mężczyzny i kobiety. Mężczyzna może poznać pełnię życia, bo w nim żyje jednocześnie mężczyzna i człowiek. Dla kobiety zostaje tylko ułamek życia – musi być albo człowiekiem, albo kobietą… 

Piszę i płaczę. Dlaczego? Jestem w takiej otchłani… Tyle już doznałam rozczarowań. Jestem spragniona życia – nie zaznałam go jeszcze, a cała jestem poraniona, bezsilna, rozbita… 

Chcę się uczyć, dużo uczyć, by zapomnieć. Może ostatecznie potrafię obejść się bez mężczyzny ale to będzie tylko moje zwycięstwo. Cóż mi z tego? To nie odmieni świata.

Gdy marzę o przyszłości… Wiem, że chcę rzeczy niemożliwych. Ogarnia mnie takie bezgraniczne zniechęcenie do wszystkiego. Zdaje mi się, że przeszłam już wszystkie stopnie rozwoju dziewicy i jestem gotowa do przyjęcia mężczyzny. Ponieważ on nie przychodzi, więc czuję pustkę.

Z. Nałkowska, Dzienniki 1899-1905, t. I, Czytelnik, Warszawa 1975.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii KSIĄŻKI, POLECAM! i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Z jak ZOFIA

  1. Pingback: Pianino Online

Skomentuj

