Własny pokój… własny blog?

wpTak, to dzisiaj. Dzisiaj, ale 84 lata temu, w 1929 roku, ukazał się esej Virginii Woolf Własny pokój. Piękny, feministyczny manifest.

Dziś może się wydawać, że Własny pokój nieco już zdezaktualizował się, ale… hm, niekoniecznie! Na pewno część argumentów wciąż jest przekonywująca i z pewnością da się obronić. Szczegóły – poniżej.

Zamiast głośnego 100 lat!, 100 lat!… kilka cytatów. 

Najpierw, ten najbardziej znany:

kobieta, która chce uprawiać literaturę, musi mieć pieniądze i własny pokój. 

… jakość rozmowy zależy w dużym stopniu od jakości kolacji. Bez dobrej kolacji trudno jest dobrze myśleć, dobrze kochać, dobrze spać. 

… jesteśmy wszak istotami żywiącymi się złudzeniami.

… fakt posiadania stałego dochodu zmienia naszą świadomość.

Żaden mężczyzna nie budzi już mojej nienawiści i nie może wyrządzić mi krzywdy. Żadnemu z nich nie muszę schlebiać; nie mają mi nic do zaoferowania.

Uniwersytet sprawia wrażenie rezerwatu jakiegoś ginącego gatunku istot, które szybko znikłby z powierzchni ziemi, gdyby musiałaby toczyć codzienną walkę o byt w centrum Londynu. 

Książki bowiem mają to do siebie, że nawzajem na siebie oddziałują.

Zapłata nobilituje to, co nie znajduje uznania, kiedy jest robione za darmo. 

(Virginia Woolf, Własny pokój. Trzy gwinee, przeł. Ewa Krasińska, Wyd. Sic!, Warszawa 2002)

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii CYTATY, KSIĄŻKI i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Własny pokój… własny blog?

  1. „… jesteśmy wszak istotami żywiącymi się złudzeniami”.Prawdziwe. Masa z tych cytatów odnosi sie do mnie. Czas wziąć się za lekturę. dzięki

Skomentuj

