bell hooks – pedagożka feministyczna

Talking-BackTalking back. Thinking feminist, thinking black, taki tytuł nosi książka bell hooks, od której zaczęła się „nasza znajomość”. Książka ukazała się w 1989 roku, ja dotarłam do niej 20 lat później; w momencie, kiedy bell hooks miała na swoim koncie już całkiem długą listę ważnych książek, może bardziej aktualnych… A jednak dla mnie Talking back był strzałem w środek feministycznej tarczy. Już od pierwszych zdań wiedziałam, że to jest książka, którą musiałam przeczytać; więcej – wręcz potrzebowałam jej, być zacząć pisać jako „ja”. Uwierzyć, że też mogę.

I ten fragment ze strony 215:

I believe true resistance begins with people confronting pain, whether it’s theirs or somebody else’s, and wanting to do something to change it. And it’s this pain that so much makes its mark in daily life. Pain as a catalyst for change, for working to change.

Dlaczego o tym wszystkim piszę?

bhHm, chyba próbuję powiedzieć, że bell hooks, jej teksty, jej wykłady, jej zaangażowany feminizm, to wszystko sprawia, że znalazłam w niej nauczycielkę, którą zawsze chciałam mieć. Myślę o niej przede wszystkim jako pedagożce feministycznej. Tak, właśnie tak ją postrzegam. Krytyczna, a zarazem empatyczna; inspirująca i wymagająca; mówiąca własnym głosem – głosem z „marginesu jako miejsca radykalnego otwarcia”.

Wczoraj złożyłam zamówienie na książkę Wounds of Passion: A Writing Life (1997). To taki prezent z okazji urodzin. Jej urodzin. 25 września bell hooks, a właściwie Gloria Jean Watkins, kończy 61 lat (1952).

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

