Feminizm wg bell hooks

hooksbell hooks przytarła mi nosa!

Zachwiała moją pewnością w temacie feministycznej tożsamości. Dla mnie móc powiedzieć „jestem feministką”, a więc odwołanie się do prywatnego, indywidualnego wymiaru tożsamości, to nie tylko akt samookreślenia, ale i upodmiotowienia. To tym samym również (choć niejako wtórnie) wybór polityczny.

A bell hooks uważa, że feminizm nie może być deklaracją czy alternatywnym stylem życia, ale przede wszystkim politycznym zaangażowaniem. Inaczej myśli Barbara Berg, która definiuje feminizm jako ruch obejmujący działania na rzecz różnych faz emancypacji kobiet, kładąc szczególny nacisk na indywidualną wolność kobiet. W jej przekonaniu – a również i w moim – feminizm to wolność decydowania o własnym losie, wolność od bycia zdeterminowaną przez x, wolność od opresywnych społecznych ograniczeń, wolność pełnego wyrażania przekonań i wolność przekształcania ich w czyny. (The Remembered Gate, cyt. za: bell hooks, Teoria feministyczna, s. 57).

bell hooks nie zgadza się z takim rozumieniem feminizmu. Jej zdaniem tego typu definicja jest niemal apolityczna, wręcz romantyczna, a feminizm powinien akcentować radykalne działania polityczne! Bowiem feminizm to ruch na rzecz zniesienia seksistowskiej opresji.

hooks pisze:

Kobiety z niższych klas społecznych, szczególnie te, które nie są białe, nie będą definiowały wyzwolenia kobiet jako zrównania statusu kobiet i mężczyzn, ponieważ na co dzień konfrontują się z tym, że nie wszystkie kobiety mają taką samą pozycję społeczną. (Teoria feministyczna, s. 50)

c.d.n….

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii KSIĄŻKI i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

