DIARYSTKA ZOFIA

MMCzytam kolejną książkę poświęconą diarystyce Zofii Nałkowskiej. Tym razem to godna polecenia książka Magdaleny Marszałek pt. „Życie i papier”. Autobiograficzny projekt Zofii Nałkowskiej: „Dzienniki” 1899-1954 (Universitas, Kraków 2004). Czerpię z tej książki garściami. Czuję, że uczę się myśleć, uczę się pisać…

Zofia Nałkowska prowadziła dziennik od 15 roku życia aż do śmierci, w 1954 roku. Pierwszy zachowany zapis pochodzi z 8 września 1899 roku. Łącznie diarystka zapisała (i ponumerowała!) 62 zeszyty! Nałkowska pisała jednak nie tylko w zeszytach. Jej dziennik to też luźne kartki, wkładane między strony zeszytów…

Znam ten zwyczaj. W tych nielicznych momentach, kiedy wydawało mi się, że dojrzałam do prowadzenia dziennika, pisanie w zeszycie zawsze mnie przerażało. Przerażały mnie puste kartki, hamowały moją otwartość i chęć pisania, jakbym intuicyjnie przeczuwała, że woli, cierpliwości i czasu nie starczy mi, by je wszystkie zapisać. Wykorzystywałam więc kartki, karteczki, nawet paragony sklepowe. To były moje dzienniczki. I zdarzało się, że podobnie jak wielka Nałkowska, kładłam wieczorem się z myślą, że rano, nim dzień na dobre się rozpocznie, ja wszystko zapiszę, wszystko starannie zanotuję.

Co wieczór, przed zaśnięciem (…) układam długie tyrady z mojego życia, jakie mam tu zapisać nazajutrz i jakich nigdy nie zapisuję….

16.02.1902, Dziennik t.1, s. 218.

 

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii KSIĄŻKI i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

