KOBIETA, a „KOBIETA”

Dzisiaj 1 września i… choć nie poszłam do szkoły, i tak czegoś się nauczyłam, czegoś dowiedziałam:

Jedna z wpływowych teoretyczek feminizmu, Sheila Rowbotham, uważa, że „kobieta nie może (…) doświadczyć własnej kobiecości jako całkowicie niezależna osoba, ponieważ jest zawsze świadoma tego, w jaki sposób definiuje się ją jako „kobietę”, to znaczy przedstawicielkę określonej grupy, której tożsamość została zdefiniowana przez dominującą męską kulturę (…). Podobnie jak Lacan, Rowbotham używa metafory lustra, przedstawiając rozwój kobiecej świadomości. Jednak jej lustro odbija jedynie powierzchnię kulturowej reprezentacji, w którą kobieta się wpatruje, formując swoją tożsamość (…) To lustro nie odbija unikatowej, indywidualnej tożsamości każdej z rzeczywistych kobiet, a emituje jedynie wizję KOBIETY, kategorii, która definiuje tożsamość każdej z żyjących kobiet.

˜Woman’s Consciousness, Man’s World, 1973, s. 27.

kirCytat za:

Alicja Kusiak-Brownstein, Płeć kulturowa, „doświadczenie” i wojna – kilka metodologicznych uwag o wykorzystaniu relacji wspomnieniowych”, w: Kobieta i rewolucja obyczajowa. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności. Wiek XIX i XX, pod red. Anny Żarnowskiej i Andrzeja Szwarca, tom IX, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2006, s. 419-420.

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Cytat | Ten wpis został opublikowany w kategorii CYTATY i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

