ZDECYDOWANIE FRANCES

francesW ostatnim czasie miałam okazję zobaczyć dwa filmy, których bohaterkami są kobiety. Na jeden z tych filmów specjalnie przejechałam pół Warszawy, bo grali go tylko w trzech kinach w stolicy; z kolei z obejrzeniem drugiego długo zwlekałam. A grali go chyba wszędzie. I wszędzie reklamy. A skoro wszędzie, to uprzedziłam się i pożałowałam 20 zeta. Teraz żałuję, że dopiero po miesiącu od premiery wybrałam się do kina na Frances Ha. Mogłabym wcześniej zrobić ten wpis i powiedzieć: obejrzałam fajny film!

Frances Ha to jest fajny film. Niestereotypowy, na pewno. Może się podobać i ja to rozumiem. I podobać się może odtwórczyni głównej roli, Greta  Gerwig. Nie podoba mi się jednak sposób promocji tego filmu, a szczególnie zdanie przewodnie: Greta Gerwig okrzyknięta „Woodym Allenem” w spódnicy.  Czemu, pytam, jeśli kobieta sprawdza się w jakimś zadaniu, jeśli odnosi sukces, jeśli coś jej się udaje, zostaje – w nagrodę???? – porównana do mężczyzny? Dlaczego o mężczyźnie, o takim na przykład, Woodym Allenie, nikt nie powie, że to Greta Gerwig w spodniach?

Nie jest dla kobiety nobilitacją powiedzenie o niej, że to mężczyzna w spódnicy. Taki tekst to żaden komplement, to odebranie kobiecie jej własnej, nierzadko ciężko wypracowanej tożsamości – zawodowej czy też osobistej.

Ostatnio, „spece” od PR popisują się okropnie. Numer z Zalicz ją w te wakacje to tylko jeden z głośniejszych przykładów, który – na szczęście – spotkał się ze społecznym protestem. Protestu pewnie nie będzie w sprawie filmu Wszyscy mężczyźni Weroniki, który promowany jest jako subtelny i eteryczny dramat, a w rzeczywistości to klęska, to „dramat”, powiem z sarkazmem, dla widzów. Jedynym plusem jest ścieżka dźwiękowa z brazylijską bossa novą, a skoro o  muzyce….

Informacje o an_ost

Jestem badaczką biografii kobiet. Jestem feministką. Jestem pedagożką. Fascynują mnie dzienniki kobiece. Żyję z... czytania. Próbuję pisać. Na co dzień... uczę (się).
Ten wpis został opublikowany w kategorii FILM i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

